Souq waqif markt - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Souq waqif markt - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Souq waqif markt

Door: wnflonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

22 Maart 2010 | Qatar, Doha

Even een korte impressie van de stad en cultuur.
Afgelopen zaterdag was ik al vroeg wakker. Ontbeten, taxi genomen en was al rond half tien op de Souq waqif. Het is een botne verzameling van chique restaurants en hele kleine winkeltjes, waar ze van alles en nog wat verkopen. Volgens mij is de plek met name op toeisten gericht, maar aangezien ik er zo vroeg was, liepen er voornamelijk Qatari rond.

Iedereen lijkt hier een beetje hetzelfde eruit te zien: mannen in lange witte gewaden en een witte doek op hun hoofd, vrouwen in lange zwarte gewaden, een zwarte doek op hun hoofd en een sluier voor hun gezicht. Maar als je goed kijkt, zie je toch dat mensen soms wél hun eigen identieit uit proberen te dragen: ik kwam een man tegen die zijn haar en baard rood had geverfd met henna (zie foto). Verder hebben vrouwen vaak gekleurde randjes aan hun gewaad, of een hele opvallende tas bij zich. En het is ongelofelijk wat een sterk geurende parfum ze dragen!

Natuurlijk kon ik het ook niet laten om een shisha (waterpijp) te roken. Alcohol is alleen verkrijgbaar in een paar vijfsterrenhotels en peperduur (14 euro voor een glas wijn), sigaretten zijn super-goedkoop, maar er roken maar weinig mensen, dus shisha lijkt hét ding om te doen als je gezelligheid wilt. Er zijn zelfs speciale shisha-bars!
In de shisha wordt een hele nattige tabak gestopt met een smaakje (ik had appel), daaroverheen komt een zilverfolietje, en daarop komen kooltjes. Door de hitte van de kooltjes komt de smaak uit de tabak, en die zuig je, door het water dus in de waterpijp, naar binnen. Het smaakt helemaal niet naar tabak, eerder naar drop!

Verder ben ik erg onder de indruk van de hoeveelheid hoge gebouwen die hier gebouwd worden, met een super-opvallende architectuur. 's Avonds worden ze onwijs mooi verlicht.

Helaas maar weinig foto's van het strand, de zee, het zwembad e.d. - vrouwen mogen hier alleen helemaal gekleed, op speciale plekken, de zee in. Of je moet gast zijn van een duur vijfsterrenhotel, en dat ben ik helaas niet....

  • 22 Maart 2010 - 08:33

    Johan Sponselee:

    HadieLonneke,
    Heftige verslagen. Wat ik er goed aan vind is dat je onverbloemd je verontwaardiging laat zien en die vervolgens met weer iets meer professionele afstand onderbouwd. Daardoor ben ik eerder geneigd je gevoel over te nemen dan als het zeg maar op gevoelsniveau zou blijven. Knap gedaan hoor!

    Blijft natuurlijk wel dat het je wat doet allemaal, kan ik me goed voorstellen. Gelukkig neem je ook wat afstand en geniet je van het daar zijn. Ook dat is leuk om te lezen ;-)

    Groetjes en keep up the good work!

  • 22 Maart 2010 - 09:50

    Ellen:

    Ha Lon,

    Goed dat je letterlijk even weg bent uit het circus van CITES! Leuke sfeerimpressie van Doha; de mannen vonden het zo te zien leuk om op de foto van een ongesluierde dame te gaan. Leuke glittersjaals daar ook!
    Sterkte weer straks met het ivoor-issue en haaien.

    XXL

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Qatar, Doha

CITES CoP

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2010

Ode aan mijn collega´s

23 Maart 2010

Het Oifantenverhaal

22 Maart 2010

Het donker-grijze verhaal

22 Maart 2010

Souq waqif markt

22 Maart 2010

Retaj al Rayyan Hotel
Lonneke

Actief sinds 22 Feb. 2010
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 51191

Voorgaande reizen:

20 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Virunga

08 Maart 2010 - 26 Maart 2010

CITES CoP

Landen bezocht: