Politiek tijdens CITES - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Politiek tijdens CITES - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Politiek tijdens CITES

Door: wnflonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

15 Maart 2010 | Qatar, Doha

Hi allemaal,

Even een korte update van het reilen en zeilen, en vooral de politiek tijdens CITES! Ik sta er versteld van hoeveel hier juist niet afhangt van wetenschappelijke feiten en data!

We zijn nog maar in de eerste dagen van de conventie, en deze dagen worden er nog geen beslissingen genomen, maar wel heel veel gesproken op regionaal niveau. De regionale bijeenkomsten zijn gesloten voor NGO's, dus wij weten vaak niet wat er speelt, en welke standpunten iedere delegatie heeft. En dus weten we ook niet wie we nog moeten proberen te spreken. Gelukkig zijn er een paar collega's die onderdeel zijn van een regerings-delegatie en die dus wel mogen deelnemen.

China zet bijvoorbeeld heel hard in op het feit dat CITES niet de nationale handel mag reguleren, en dus ook geen uitspraken mag doen over de tijgerhandel binnen China. Wij zijn daarentegen van mening dat de vraag naar tijgerproducten in China een heleboel internationale handel op gang brengt vanuit andere landen. Dus proberen we delegaties ervan te overtuigen dat er een betere rapportage moet komen over tijgers (bijvoorbeeld de tijgerboerderijen in China), en er strengere naleving van regelgeving moet komen. Geen gemakkelijke zaak, want een heleboel landen zijn er bang voor dat als CITES nu een beslissing neemt over striktere rapportage op tijger-handel binnen het land, er straks ook strengere CITES regels kunnen komen voor handel in andere soorten binnen andere landen.
Gelukkig hebben we handig advies gekregen van een hoge meneer van het CITES secretariaat over hoe de bestaande regels van CITES gebruikt kunnen worden om de nationale handel in tijgers toch enigzins aan banden te leggen.

Ik vind het opmerkelijk wat voor argumenten landen soms gebruiken om bepaalde voorstellen niet, of juist wel te steunen.
Zo wilde een Afrikaans land het tonijn-voorstel niet steunen, omdat ze bang waren dat de Mediterane tonijnvissers die niet meer op tonijn mochten vissen, hun Afrikaanse wateren zouden komen leegvissen. Daar zijn de meeste tonijn-boten helemaal niet op gemaakt, om op andere soorten, in verre wateren te vissen!

Buiten dat er hier onwijs veel NGO's rond lopen die de delegaties proberen te beinvloeden, gaan delegaties zelf ook de boer op om andere delegaties te overtuigen. De VS is een belangrijke speler, en staat wat een heleboel standpunten betreft gelukkig met ons op een lijn. Dus proberen we hen weer te vragen met bepaalde landen te gaan spreken.

Al met al zijn we dus druk bezig om erachter te komen wat de verschillende delegaties vinden en waarom, zodat we dan weer uitleg kunnen geven via documenten en bijeenkomsten. Mijn taak in het team is om de -stan landen te spreken, dus Kazachastan, Turkmenistan, Uzbekistan etc. Lastig, want ik ken niemand uit die landen, ben er nog nooit geweest, en heb dus weinig culturele feeling met ze. Bovendien zijn ze niet zo makkelijk herkenbaar als bijvoorbeeld de Afrikaanse delegaties!

Een ding werkt wel in mijn voordeel: ik kom makkelijk met mensen in gesprek tijdens mijn sporadische rookpauzes buiten - is er toch nog iets goeds aan zo'n enorm slechte gewoonte!

Groetjes,
Lonneke

• 15 Maart 2010 - 21:13

Froukje:

Hi Lonneke!

Onvoorstelbaar zeg wat sommige landen wel, dan wel niet beweegt om akkoord te gaan met bepaalde voorstellen.. lijkt me in ieder geval een erg leerzame ervaring op cultureel vlak!

Succes met de -stan landen contacten, komt vast helemaal goed!

• 15 Maart 2010 - 22:57

Stan Uzbeki:

Weer een mooi verhaal! Mooie poppenkast daar dus, en daar zit je dan met al je feitenkennis en wetenschappelijke achtergrond :) Dat wordt dus flink doorroken, en misschien toch maar aan wodka proberen te komen...? F

• 16 Maart 2010 - 09:22

Ellen:

Ha Lon,
    Leuk om je te lezen!
    En dit verslag een goede manier om te illustreren hoe belangrijk het lobbyen voor WNF is, en hoe dat werkt.

Succes, en niet te diep inhaleren!
    XXL

• 16 Maart 2010 - 11:10

Johan Sponselee:

Zo zijn tevreden rokers af en toe toch onruststokers...

Goeie update! Succes verder en natuurlijk ook veel plezier!