CITES Opening Ceremonie - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu CITES Opening Ceremonie - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

CITES Opening Ceremonie

Door: wnflonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

13 Maart 2010 | Qatar, Doha

Hi allemaal,

Daar zit ik dan in de opening ceremonie van CITES. Toch wel erg indrukwekkend, zoveel culturen bij elkaar. Met een traditonele Qatari dans door mannen met geweren en in traditionele gewaden, wordt de conventie geopend. Zo'n 1000 mensen van zo'n 150 landen in een enorme zaal. De sfeer is formeel en geheimzinnig, het is duidelijk geen 'gezellige' wetenschappelijke informatie-uitwisseling. Het gaat hier om belangrijke economische belangen, en over wat de wereldgemeenschap na zal laten aan het nageslacht: een groene aarde vol met wonderbaarlijke dieren en planten of een grijs volgebouwd landschap met industrie een vervuiling?

Tijdens een speech door Joachim Steiner,het hoofd van VN organisatie UNEP, wordt een vrij negatieve boodschap overgebracht: we hebben het VN doel om het biodiversiteits-verlies een halt toe te roepen in 2010 niet gehaald. We zullen harder ons best moeten doen. Het CITES verdrag kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren, door handels-belangen in balans te brengen met belangen om onze overgebleven natuur te beschermen.

Op dit soort momenten ben ik er zo blij mee en trots op dat ik voor WWF werk en een bijdrage probeer te leveren aan het doorgeven van een groene, levende aarde vol met indrukwekkende soorten als tijgers, olifanten en neushoorns!
De hoop is wel dat onze kinderen en kleinkinderen straks zullen vinden dat onze generatie genoeg gedaan heeft om de aarde gezond te houden...

Lonneke

• 13 Maart 2010 - 19:15

El Freaky:

Spannend hoor! Als die ijsbeer eens wist dat hij onderwerp van gesprek was bij zo'n gezelschap...:) liefs