Tonijn & Tijger - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Tonijn & Tijger - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Tonijn & Tijger

Door: wnflonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

11 Maart 2010 | Qatar, Doha

Hi iedereen,

Vreugde alom toen gisteren hier rond zeven uur Qatar tijd bekend werd dat de EU overeenstemming heeft bereikt over hun tonijn standpunt: ze willen de atlantische blauwvintonijn op lijst 1 van CITES, oftewel: de allerhoogste bescherming!
De VS was al vóór, dus deze extra 27 stemmen van de EU helpen het voorstel een heel stuk de goede kant op!!

De lidstaten van de EU bepalen eerst op nationaal niveau hun standpunten over de diverse voorstellen die tijdens de CITES CoP besproken worden. Aangezien de EU als blok stemt tijdens CITES, moeten de nationale standpunten op EU niveau afgestemd en overeengekomen worden. Je kunt je voorstellen dat landen met een grote tonijnvisserij niet bepaald enthousiast waren om de tonijn de hoogste CITES bescherming te geven. Dus het was nog spannend wat precies het EU standpunt zou worden: lijst 1 met allerlei voorwaarden, of toch maar lijst 2. Het is nu dus lijst 1 geworden, maar wel met allerlei ingewikkelde voorwaarden, bijvoorbeeld over de datum van ingang.

Dit is erg goed nieuws, want een heleboel andere landen die de CoP bij zullen wonen, gaan af op wat de EU over het tonijn voorstel vindt. WWF gaat nu proberen om alle voorwaarden die de EU heeft gesteld zo goed mogelijk uit te leggen aan de landen die niet zoveel belang hebben bij tonijn, en dus niet zo zeer op de hoogte zullen zijn van alle technische details. We hopen dan ook dat we zoveel mogelijk landen kunnen overtuigen straks ook vóór te stemmen.
Zie voor meer info: http://bit.ly/df8mQY

Verder hebben we vandaag tijdens de WWF-TRAFFIC-IUCN voorbereidende bijeenkomst veel gesproken over de technische details van de CITES voorstellen, onze standpunten, en onze strategie. Prioriteiten zullen de tonijn en de tijger worden. Het is dit jaar het Chinese jaar van de Tijger en WWF zal veel aandacht vragen voor deze ernstig bedreigde soort. Er zijn nu nog maar zo'n 3200 tijgers over in het wild, en ons doel is om in 2022 twee keer zoveel tijgers te hebben. Zie voor de WNF info: http://bit.ly/cvIO32

Ook tijdens CITES staat de tijger op de agenda; alle tijgers krijgen al de hoogste graad van CITES bescherming (lijst 1), maar desondanks gaat het niet goed met het stoppen van de handel in tijgerproducten. In Aziatische landen is er nog steeds veel vraag naar tijger-botten, huiden, tanden, bloed etc.. Daar denkt men dat tijgerproducten een medicinale werking hebben en worden tijgers volop en in toenemende mate gestroopt.
De EU heeft nu voor CITES een voorstel ingediend om de regionale samenwerking, handhaving, rapportage over de soort, vervolging van stropers en handelaars, en de tijger database te verbeteren. We hopen dat een nog sterkere CITES resolutie over tijgers bij zal dragen aan het compleet stilleggen van de handel, zodat deze krachtige kat ook in de toekomst nog de bossen van Azie zal bewonen!

Groetjes,
Lonneke

• 11 Maart 2010 - 16:19

Froukje:

Gefeliciteerd, well done! :-)