Voorbereiden voor de CoP - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu Voorbereiden voor de CoP - Reisverslag uit Doha, Qatar van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

Voorbereiden voor de CoP

Door: wnflonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

10 Maart 2010 | Qatar, Doha

Hi allemaal,

Na een relaxte vlucht op maandag, en een dag om bij te komen, nog wat ander werk af te maken en een beetje de stad te verkennen, gaat het nu dan echt beginnen: de CITES-chaos! Gisteravond zijn de internationale collega's van WWF en TRAFFIC aangekomen. Dus vanochtend hebben we onze eerste bijeenkomst gehad: Tigers over Breakfast!

De belangrijkste reden dat we hier zijn is natuurlijk om te proberen delegaties van landen te beinvloeden, zodat ze zo stemmen over voorstellen die op de agenda staan, dat populaties van planten en dieren niet bedreigd worden door handel. Sommige zaken zijn relatief ongecompliceerd: de blauwvintonijn bijvoorbeeld wordt zo bedreigd door de handel, dat hij echt de allerhoogste bescherming moet krijgen (lijst 1).

In het geval van de ijsbeer ligt het veel ingewikkelder; CITES heeft heel strikte criteria waaraan de achteruitgang van een soort moet voldoen voordat de handel aan banden gelegd wordt. De ijsberenpopulatie is niet dusdanig afgenomen de afgelopen 45 jaar dat de soort nu ernstig bedreigd wordt. De soort wordt ook niet zozeer door de handel, als wel door klimaatsverandering en het verdwijnen van habitat bedreigd. Het probleem is dus niet de handel, en het gaat niet dusdanig slecht met de ijsbeer dat de wetenschappelijke voorwaarden voor plaatsing op lijst 1 gehaald worden. Bovendien worden de populaties nu goed beheerd door de lokale bevolking (de inuit), dus we hebben liever dat de ijsbeer op lijst 2 blijft staan.
Niet erg gemakkelijk om uit te leggen waarom WWF dit vindt, maar wel fijn dat we proberen zo eerlijk en wetenschappelijk verantwoord mogelijk met de regels van de conventie om te gaan.

Ik voel me een beetje groen en naief tussen al die collega's die al minimaal een CITES Conference of Parties (CoP) bijeenkomst mee hebben gemaakt. Er gaan allerlei dingen over tafel: interventies die gemaakt moeten worden door delegaties, hoe gaan we delegaties benaderen tijdens de CoP sessies, welke persberichten moeten er wanneer uit en wie moet ze aftekenen? Het duizelt me allemaal een beetje, maar ik laat het maar gewoon op me afkomen, en ga proberen de meer ervaren collega's zoveel mogelijk te ondersteunen met wat ze maar willen dat ik doe.

Verder valt Qatar me hartstikke mee; ik had veel hitte, een grote zandbak en erg conservatief geklede dames verwacht. Daarentegen is Doha redelijk groen, met bloemen overal, en wonen hier veel buitenlandse mensen die westers gekleed gaan. Er staat een heerlijk briesje vanuit zee, waardoor het reuze meevalt met die hitte. Daarbij ruikt het overal zalig naar lelie's en appeltabak uit de waterpijp!
Het hotel is ook erg fijn, met goede sport-faciliteiten en een sauna, dus zelfs na de lange stresvolle dagen, ga ik nog wat stoom af kunnen blazen!

groetjes,
Lonneke

• 10 Maart 2010 - 11:06

Johan Sponselee:

HadieLonneke,

Leuke update. Nog 3 dagen tot begin conferentie, voor jullie nu alleen strategie bepalen - of ook al uitvoeren en hoe gaat dat dan?

Verder intrigeren die ijsberen me wel, ben je bang dat ze wel op lijst 1 komen en wat gebeurt er dan? Verder: inderdaad ook lekker genieten van de plek en het klimaat... ;-) !

• 11 Maart 2010 - 13:57

Mammetje:

lekker dat het zo goed gaat.Doe een beetje rustig aan en probeer ook nog zg.bezienswaardigheden te bekijken.Laat de sjeiks maar voor wat ze zijn. hahahaha. Hier alles ok, koud.Heb je tel. prongeluk weggeknipt. zet t maar in je blog. Kus PMU

• 11 Maart 2010 - 15:29

Lonneke Bakker:

@Johan: ja, strategie bepalen, taken verdelen, maar ook alvast persberichten. Zie voor ijsberen en ander CITES nieuws: www.panda.org/cites/media

• 11 Maart 2010 - 15:30

Lonneke Bakker:

@ mammetje: Lief van je, thanks mams! Maar zal maar even niet mijn telefoonnummer op een publieke site gaan zetten he? Ik mail je!

• 11 Maart 2010 - 16:07

ElFrederico:

Mooi verslag, persoonlijk, helder en overzichtelijk! Leuk om je zo te volgen, en de geur kwam dus toch van de waterpijp...:) x F