CITES CoP 15 ...??? - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu CITES CoP 15 ...??? - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Lonneke Bakker - WaarBenJij.nu

CITES CoP 15 ...???

Door: wnflonneke

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

04 Maart 2010 | Nederland, Zeist

Hi iedereen,

Het is bijna zover, ik ben bezig met de laatste voorbereidingen voor vertrek, CITES CoP here I come!

CITES, oftewel the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora, is een mondiaal verdrag wat de internationale handel in soorten reguleert. Er worden door politieke leiders van zo'n 175 landen afspraken gemaakt over de handel in bijvoorbeeld ivoor, tijger botten en mahonie, maar ook bijvoorbeeld over wat te doen met bedreigde vissoorten die op open zee zijn gevangen – welk land controleert de handel daarin?

Het CITES verdrag heeft drie bijlages:
-in bijlage I zijn ernstig bedreigde soorten opgenomen; alle commerciële handel in deze soorten of producten van deze soorten is verboden.
- in bijlage 2 staan soorten die minder bedreigd, maar wel erg kwetsbaar zijn en de soorten die erg lijken op die in bijlage 1. Voor de soorten op deze bijlage gelden strenge regels voor de handel.
- in bijlage 3 staan handelsbeperkingen die gelden voor één bepaald land..

De afspraken die gemaakt worden zijn legaal bindend, en landen dienen dus hun nationale wetgeving zo aan te passen dat de afspraken ook nageleefd worden.
Mocht je meer willen weten over hoe het verdrag werkt, kijk dan eens hier: www.wnf.nl/cites - daar staat algemene uitleg over hoe het verdrag werkt en kun je ook alle standpunten vinden die het WNF heeft ontwikkeld over de voorstellen die op de tafel liggen voor deze 15e conferentie.

Voor het WWF is het erg belangrijk dat CITES afspraken goed worden gemaakt en daarna ook uitgevoerd. Handel in soorten kan namelijk een enorme bedreiging zijn voor het voortbestaan van een soort. Hoewel we niet per se tegen de handel in soorten zijn, moet dit natuurlijk wel duurzaam gebeuren, zodat de soort niet uitsterft.

Tijdens deze CITES conferentie zal er voorgesteld worden om de Atlantische Blauwvintonijn op bijlage 1 van de conventie te zetten. Het gaat zo slecht met de soort dat als er niet verregaande beschermings-maatregelen ingesteld worden, de soort binnenkort uitgestorven is. Ook al is er heel wat discussie geweest binnen de EU of alle landen dit voorstel wel steunen (het heeft namelijk consequenties voor de visserij), zijn ze gelukkig toch tot de conclusie gekomen dat de EU het voorstel zal steunen. Het enige probleem is dat Frankrijk het voorstel zo aan wilt passen dat de listing op bijlage 1 pas op zijn vroegst in 2011 in zal gaan – te laat vindt WNF! Ik ben benieuwd hoe dat uiteindelijk uit zal pakken!

Meer vanuit Qatar!!

• 04 Maart 2010 - 15:04

Frans Schepers:

Hoi Lonneke, veel succes!

• 04 Maart 2010 - 16:03

Johan Sponselee:

HadieLonneke,

leuke dubbeling, Twitter en deze site, ik ben benieuwd. Betekent dit dat ik nou zelf ook aan de Twitter moet om je ook daar te volgen... ;-)

• 04 Maart 2010 - 16:50

Froukje:

Hi Lonneke!

Heel veel succes gewenst in Qatar!

• 08 Maart 2010 - 12:11

Willy-Anne:

Hoi Lonneke!

Ben benieuwd hoe het zal gaan in Qatar. Handig dat we dat nu kunnen volgen. Succes daar!

• 09 Maart 2010 - 16:17

Pita Verweij:

Hi Lonneke,
    Ik wens je veel succes in Qatar en ben benieuwd naar je ervaringen!